Social media en het WK
Viral marketing staat voor buzz marketing op internet. Hoewel het basisprincipe van buzz marketing, mond tot mond reclame, al heel oud is maken nieuwe media (Facebook, Instagram, Twitter) het makkelijker om een buzz te creëren. Mensen zijn in staat om sneller en aan een grotere groep hun mening kenbaar te maken. De verspreiding vindt plaats als een virus. Een mooi voorbeeld hiervan is het WK. Voor de wedstrijden had ik in een paar uur tijd wat speelse positieve plaatjes gemaakt en gedeeld via social media. Uiteindelijk heeft dit de aandacht weten te krijgen van diverse mediabronnen. Zowel de Telegraaf, Coen & Sander show en Shownieuws hebben bovenstaande images meerdere keren geplaatst.
Op Facebook was het "zichtbare" resultaat van onze Chilli item 2500 geliked en 700 x geshared. Alles wat daarna is gelikt of geshared is hierin niet meegenomen. Ook via Instagram, Whatsapp en Twitter werden de plaatjes flink gedeeld en geliked. De leeuw op zijn troon is rond de 10.000 x geliked en onze Louis animatie is zelfs bijna 100.000 x bekeken op de Telegraaf.
Het succes van Buzzmarketing is vaak gebaseerd op de drie G’s (grof, geil, grappig) in combinatie van een visual of filmpje op het internet. In dat geval is de Buzzmarketing een Viral Marketing. Er is de afgelopen jaren veel over het succes van Buzzmarketing in de pers verschenen. Het is gebleken een zeer krachtige vorm van reclame te zijn. Buzzmarketing weet een hogere conversie te bereiken dan de traditionele media.
In de media:
Coen & Sander Show
Ook te zien bij (linkjes werken helaas niet meer):
Shownieuws, Linda nieuws en de Telegraaf.